Dobra współpraca z Wydziałem Chemii Politechniki Gdańskiej pozwoliła na organizację kolejnych zajęć laboratoryjnych z zakresu „Elektrochemii” dla uczniów klasy o profilu biologiczno-chemicznym IIc i IIe .
Zajęcia odbyły się 8.05.2022 w Katedrze Chemii i Technologii Materiałów Funkcjonalnych, dzięki życzliwości i pomocy dr inż. Natalii Łukasik.
Część laboratoryjną poprzedziło zwiedzanie Instytutu Nanotechnologii i Inżynierii Materiałowej złożonego z 27 specjalistycznych laboratoriów oraz biblioteki. W laboratoriach INiIM wytwarzane są materiały różnej formy i struktury:
- ceramika, szkło, szkło ,ceramika, kryształy, polikryształy;
- materiały objętościowe, kompozytowe, cienkie warstwy, nanomateriały i nanostruktury;
- materiały metaliczne, półprzewodnikowe, nadprzewodnikowe, nanostopy, izolatory.
Młodzież mogła zobaczyć najnowsze urządzenia i metody badawcze : do określania struktury badanych materiałów i ich morfologii np.: dyfraktometrię rentgenowską (XRD) ,mikroskopię optyczną i skaningo- elektronową SEM oraz sondą skanującą SPM ; specjalistyczny system PPMS(Quantum-Desing) o otwartej architekturze umożliwiający prowadzenie zaawansowanych pomiarów ,badań na „wyciętych warstwach drobin” – Niesamowicie wyglądający !!!!
Zestawy doświadczeń wykonywanych przez młodzież zostały przygotowane i nadzorowane przez grono bardzo zdolnych młodych naukowców PG oraz pod czujnym okiem pani Wiesławy Cejner-Mania .
Uczniowie badali zachowanie się metali wzglądem kwasów nieutleniających i utleniających –zestaw przygotowany przez dr inż. Natalię Łukasik .
Z pomocą dr inż. Mariusza Szkody sprawdzali możliwość zbudowania samorzutnego źródła prądu.
W praktyce obserwowali jak można uzyskać wodór i tlen na drodze elektrolizy różnych związków chemicznych dzięki dr inż. Konradowi Trzcińskiemu
Znalazł również dla nas czas bardzo zajęty pracą naukową dr hab. inż. Andrzej Nowak aby wyjaśnić działanie i budowę ogniwa litowo-jonowego znajdujące zastosowanie w wielu urządzeniach elektronicznych XX i XXI wieku. Młodzież z dużym zapałem wykonywała doświadczenia i zadawała wiele pytań naukowcom dotyczących doświadczeń i ich pracy na uczelni. Nasi uczniowie byli chwaleni przez prowadzących za wiedzę i zaangażowanie co cieszy zwłaszcza samych zainteresowanych i nauczyciela chemii.